מהו טיפול בריחת השתן היעיל ביותר?

מבין הטיפולים השונים שאינם רפואיים או פולשניים לטיפול בבריחת שתן אפשר למנות התרוקנות מתוזמנת או מתוכננת, בניית הרגלים, אימון שלפוחית השתן לאיפוק ואימון שרירי רצפת האגן. אני אישית סבורה כי אימון שרירי רצפת האגן הוא היעיל והנכון ביותר עבור מטופלים ובעיקר במקרי בריחת שתן אצל נשים. קודם כל מדובר בפעולה אקטיבית ולא פעולה שנעשית על המטופל או המטופלת ולכן בהכרח מחייבת אותו ליצור תקווה או מטרה ולפעול אקטיבית כלפי השגת הפעולה הזו, לגישה זו תועלת עצומה במניעת דיכאון ונפילה למקום של קורבן. בנוסף אימון שרירים אלו מסייע מאוד לשפר את התפקוד המיני ואת ההנאה מחיי המין ומאפשרת למטופלת או למטופל להשיג שליטה חדשה בגופם. לא לחינם ביוגה ניתן למצוא תרגילים רבים שעובדים על שרירים אלו והעבודה עליהם יכולה להתבצע בישיבה ובמאמץ קטן יחסית אך עם תוצאות משמעותיות ביותר.

טיפולים אחרים הכוללים פעילות פיזית הם פעילות אימון תפקודי, תנועה ואימוני גישה לשירותים. בכל הטיפולים המיקוד האו בשיפור היכולת של אנשים מבוגרים להגיע לשירותים ולפתח מיומנויות שיסייעו להם לעשות זאת: להצליח לקום מהמיטה או מהכסא, ללכת חמישה מטרים בכוחות עצמם, לפתוח כפתורים או רוכסן בכוחות עצמם, הורדת הבגד, ישיבה עצמאית על האסלה, קימה מהאסלה והרמת הבגד. כל אלו נעשים כדי לשפר את התזמון של הגעתם לשירותים ומניעת דליפת שתן בתיזמון לא מתאים. בדרך כלל מדובר בשילוב של התרוקנות מתוכננת עם תרגילי תנועה ותרגילי סיבולת פשוטים כגון שב-קום, הליכה, תנועה עצמאית בכסא גלגלי וכן תרגילי חיזוק כגון הרמת ידיים, כיפוף ברכיים, סיבובי מותניים ומתיחות.

אין עדויות מחקריות ליצירת תלות של המטופלים בטיפול לא תרופתי ובמרבית המקרים המטופלים יכולים להיגמל מהטיפול לאחר הצלחתו במידת הצורך. כמו כן טיפולים אלו אינם מהווים סיכון ממשי עבור המטופלים כל עוד נעשים במידה ובאופן מפוקח. מניסיוני כדאי מאוד להתחיל עם טיפולים לא תרופתיים ולא פולשניים בטרם פונים להליכים מורכבים ומסוכנים יותר. לרוב מדובר בפעולות פשוטות יחסית שהתועלת מההשקעה בהם היא לאין ערוך גדולה יותר ולכן גם משתלמת. במידה ומישהו ממכריכם או קרוביכם סובל מבריחת שתן אזי רצוי מאוד להמליץ לו או לה על טיפולים אלו ובמקביל חשוב לא לוותר על ייעוץ מקצועי כדי לשלול בעיות מבניות או פיזיולוגיות חמורות.